روش های مراقبت از مو

مراقبت از مو

مراقبت از مو

داشتن روتین مراقبت از مو به اندازه رعایت روتین پوستی حائز اهمیت است. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش بسیار مهمی را در کیفیت موهای شما ایفا می کنند؛ بنابراین توجه به آن، جزو اصول اولیه برای داشتن موهایی سالم و درخشان است.

بهترین تغذیه برای سلامتی مو

برای مراقبت از مو، بهتر است قبل استفاده از محصولات شیمیایی ابتدا تغذیه خود را بررسی کنید. مواد خوراکی زیادی وجود دارند که استفاده از آن ها می تواند به رشد و شادابی موها کمک کنند. در ادامه چند مورد را معرفی می کنیم.

تخم مرغ

مو از پروتئین ساختاری به نام کراتین ساخته شده است. کمبود پروتئین ممکن است باعث ریزش مو و نازک شدن مو شود. تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین B و مواد معدنی است. این مواد مغذی سلامت مو را بهبود بخشیده و به کاهش ریزش مو سر و نداشتن مو نازک کمک می کنند. تخم مرغ همچنین حاوی پپتیدهایی است که باعث تقویت مو می شود.

اسفناج

روغن موجود در پوست سر، یک عامل ضروری برای داشتن موهایی سالم است. سبوم اضافی ممکن است باعث چرب شدن پوست سر، و کمبود آن منجر به خشکی مو سر می شود. در چنین مواردی اگر اسفناج مصرف کنید، ویتامین A موجود در آن به تولید سبوم کمک کرده و در روند ترمیم مو تاثیر می گذارد.

ماست

ماست منبع عالی پروبیوتیک ها و ویتامین B5 است. پروبیوتیک ها به بهبود کیفیت و رشد مو کمک می کنند. ویتامین B5 ممکن است در رفع مشکلات ریزش مو نیز موثر باشد.

گوشت

گوشت قرمز سرشار از آهن است که کمبود آن می تواند باعث سفیدی مو و ریزش موی سر در زنان شود. بنابراین، گوشت قرمز را به حد کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

انواع مختلف مو

  • مو صاف
  • موی حالت دار
  • مو فر
  • مو آسیب دیده یا موی گره خورده

مراقبت مو

موی صاف

مراقبت از مو های صاف آسان است، اما به آن معنا نیست که کم توجه باشید. در موهای صاف، روغن های طبیعی پوست سر به طور مساوی در ساقه و ریشه در حرکت هستند.

ترجیحاً موهای خود را با شامپوی بدون سولفات بشویید تا از چرب شدن آن جلوگیری کنید. شامپو مو حاوی سولفات معمولاً برای موهای چرب استفاده می شود. شستن موهای خود را به دو تا سه بار در هفته محدود کنید.

از یک نرم کننده با روغن نارگیل و آرگان استفاده کنید که موهای شما را آبرسانی و تغذیه کند.

برای حالت دادن به موی خود، بهتر است از موس حجم دهنده استفاده کنید تا از صاف و لخت شدن بیش از اندازه آن ها جلوگیری کنید.

مو حالت دار

حالت دادن به مو موج دار می تواند بسته به اینکه چگونه از آن مراقبت می کنید، آسان یا دشوار باشد. ممکن است موها در نزدیکی پوست سر چرب و در انتهای آن خشک باشند، که در این صورت باید در انتخاب محصولات دقت کنید.

موهای حالت دار را هر ۳ تا ۴ روز یکبار بشویید تا تمیز و سالم بمانند، و آن را با یک حوله میکروفایبر خشک کنید تا از موخوره جلوگیری کنید.

موی فر

موهای مجعد زیبایی منحصر به فردی دارند؛ اما مراقبت از آن ها دشوار است. این نوع مو معمولاً خشک و وز می شود، و گاهی حالت فر خود را از دست می دهد.

موهای فر تمایل به خشک شدن دارند؛ زیرا فر بودن آن ها به عنوان مانعی برای حرکت روغن های طبیعی از پوست سر به ساقه مو عمل می کند. برای حفظ روغن طبیعی مو از شامپوی ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. از شامپوهای حاوی ترکیبات قوی خودداری کنید؛ زیرا می توانند روغن موهای شما را بیش از پیش، از بین ببرند.

موهای خود را فقط دو بار در هفته بشویید تا از خشکی و آسیب دیدگی جلوگیری شود.

موی مجعد شکننده است، بنابراین بهترین راه برای شانه کردن آن ها زیر حمام، و به کمک نرم کننده است. یک شانه دندانه پهن را روی موهای خود بکشید تا تمام گره ها و وز ها از بین برود. شانه کردن مو در این حالت، نه تنها سبب شکستگی نمی شود، بلکه حالت فر مو را نیز حفظ می کند.

موی آسیب دیده یا مو گره خورده

موهای گره خورده و وز، شکننده ترین نوع مو هستند؛ زیرا روغن طبیعی مو به راحتی خشک می شود. از این رو، تمرکز اصلی روتین مراقبت این نوع مو، باید روی مرطوب کردن باشد.

اکثر شامپوها حاوی سولفات هایی هستند که رطوبت و روغن های طبیعی مو را از بین می برند، پس بهتر است از یک شامپوی ملایم بدون سولفات برای شستن موهای خوداستفاده کنید.

مو را تنها یک بار در هفته بشویید، و روغن کرچک و آب را روزانه روی موهایتان بپاشید تا هیدراته بمانند. همچنین برای پیشگیری از شکستگی و گره خوردن، از یک روبالشی ساتن استفاده کنید.

نکات محافظت از مو در مورد چگونگی ثبات موهای سالم

ماساژ با روغن

اولین چیزی که باید به روتین معمول مراقبت از مو های خود اضافه کنید ماساژ مو با روغن است. برای ماساژ پوست سر و موهای خود می توانید از روغن نارگیل، روغن بادام، روغن زیتون و … استفاده کنید. این کار گردش خون را بهبود می بخشد و رطوبت مورد نیاز را به موهای شما اضافه می کند. موهای خود را با روغن ماساژ داده و سپس بگذارید یک ساعت یا یک شب بماند و سپس موهایتان را با شامپوی ملایم بشویید.

روغن مو

اگر با مشکل شوره سر مواجه هستید، می توانید چند قطره اسانس رزماری یا روغن درخت چای را به روغن خود اضافه کنید. برای درمان شوره سر این روتین را قبل از حمام انجام دهید.

موهای خشک به خوبی با ماساژ روغن هماهنگ می شوند. افرادی که از خشکی پوست سر رنج می برند، بهتر است آن را شب تا صبح روی پوست سر و مو بگذارند تا خشکی مو و خشکی سر آن ها به مرور بهبود یابد.

بسیاری از افراد بر این باورند که اگر به موهای خود روغن بزنند، موهایشان چرب تر خواهد شد؛ اما ماساژ دادن مو با روغن به بهبود گردش خون کمک می کند، بافت مو را بهبود می بخشد و یک لایه محافظتی روی مو ایجاد می کند تا از هر گونه آسیبی محافظت شود.

استفاده از شامپوی مناسب برای مراقبت از مو

یکی از مهمترین اقدامات برای حفظ سلامت مو، تمیز کردن آن است. صرف نظر از نوع مو، باید مطمئن شوید که آن را به درستی با شامپو بشویید و تمیز نگه دارید. تعداد دفعات شستشوی مو بستگی به نوع آن دارد. به این نکته توجه کنید که هرگز برای شستن موهای خود از آب داغ استفاده نکنید؛ زیرا می تواند روغن طبیعی موهای شما را از بین برده و سبب خشک شدن و کدری مو شود.

اگر پوست سر چرب دارید، باید موهایتان را مرتب بشویید تا از تجمع سبوم روی پوست سرتان جلوگیری شود، زیرا چربی بیش از حد موهایتان را چرب و کثیف نشان می دهد. بر اساس میزان چربی و ظاهر موهای خود، روال شستشوی موهایتان را تنظیم کنید.

در صورتی که که مو و پوست سر معمولی دارید، می توانید موهای خود را دو بار در هفته بر اساس نیاز بشویید. از آنجایی که این نوع موها به راحتی چرب یا خشک نمی شوند، می توانید از پاک کننده های بدون صابون برای حفظ تعادل pH موهای خود استفاده کنید.

افرادی که پوست سر خشک دارند، نباید هر روز موهای خود را بشویند، زیرا فقط باعث خشک شدن بیشتر می شود. می توان شستن موها را به تنها یک بار در هفته خلاصه کرد، اما در مواقع خاص نیازی به رعایت این روتین مراقبت مو نیست.

شامپوهایی با ترکیبات قوی (مانند پارابن ها و سولفات ها) می توانند بیش تر از آنکه مفید واقع شوند، آسیب رسان باشند؛ زیرا می توانند روغن طبیعی پوست سر را از بین برده و مو را خشک کنند.

نرم کننده و حالت دهنده مو

استفاده از یک نرم کننده برای حفظ سلامتی موها بسیار مهم است. نرم کننده مو می تواند به افزایش رطوبت مو شما کمک کند و به آن درخشندگی زیادی بدهد. پس از شستن، نرم کننده را به ساقه مو زده و پس از چند دقیقه آبکشی کنید. اگر نرم کننده را به ریشه مو بزنید می تواند باعث چرب نشان دادن مو شود. پس از آن می توانید از حالت دهنده مو برای زیباتر نشان دادن موهای خود استفاده کنید.

نرم کننده مو

موهای چرب را می توان به کمک روغن مو یا روغن های طبیعی، مرطوب و براق نگه داشت. با این حال استفاده از نرم کننده ها از موی شما در برابر آسیب های ناشی از اشعه خورشید و رادیکال های آزاد محافظت می کند.

موهای معمولی یا خشک، نیاز شدیدی به استفاده از نرم کننده ها دارند. از آنجایی که روغن های طبیعی پوست سر ممکن است برای طول موها کافی نباشد، یک نرم کننده به درخشندگی، آبرسانی و محافظت لازم کمک می کند.

اگر استفاده از محصولات طبیعی را ترجیح می دهید، موز رسیده، عسل، کشک، آووکادو و بلغور جو دوسر حالت دهنده هایی عالی برای موها هستند. یکی از این مواد را به دلخواه خود، به مدت یک ساعت روی مو بمالید و سپس با یک شامپوی ملایم بشویید.

ماسک مو و سرم مو

اگر موهای چربی دارید، می‌توانید از سرم، ماسک و یا نرم کننده ای استفاده کنید که به مو نمی چسبند و بدون چربی هستند. سعی کنید از مقدار مناسب استفاده کنید تا موهایتان چرب تر نشان داده نشود.

افرادی که موهای معمولی دارند، باید با توجه به مواد تشکیل دهنده، سرم و روغن را انتخاب کنند. یک فرمول سبک و غیر چسبنده، که پف کردن موها را کم می کند و باعث نرم شدن می شود، بهترین عملکرد را خواهد داشت.

موهای خشک به راحتی گره می‌ خورند و پس از شست ‌و شو تمایل به وز شدن دارند، زیرا همان چربی کم پوست سر نیز، پاک شده است. در چنین مواقعی می توانید از سرم های حاوی مواد آبرسان مانند عسل، ژل آلوئه ورا و سایر عصاره های گل استفاده کنید.

حالت دهی به موها

قبل استفاده از وسایلی مانند سشوار، اتو مو و یا حتی فر کننده مو، ابتدا موهای خود را آماده کنید تا باعث شکسته شدن آن ها نشوید. از یک پرایمر حالت دهنده سبک استفاده کنید تا نه تنها به جلوگیری از موخوره کمک ‌کند، بلکه زمان خشک شدن مو را نیز کاهش ‌دهد.

هرگز اتو مو یا فر مو را روی موهای خیس یا مرطوب استفاده نکنید. خشک کردن مو با سشوار و سپس حالت دادن به آن، به حفظ سلامتی و شادابی آن کمک بسیاری می کند.

به این نکته توجه کنید که؛ از پرایمر به مقدار زیاد استفاده نکنید، و در صورتی که می خواهید حالت مو را حفظ کنید، در آخرین مرحله از اسپری تثبیت کننده استفاده کنید.

ابزارهای حالت دهنده به مو

5 نکته ویژه در مراقبت از مو

علاوه بر استفاده از محصولات موثر ذکر شده، برای مراقبت از مو های خود باید به چند مورد دیگر نیز توجه داشته باشید.

  • توجه به دمای آب

موهای خود را با آب ولرم یا ترجیحا سرد بشویید. شستن موها با آب داغ می تواند پوست سر را کم آب کرده و روغن طبیعی مو را از بین ببرد؛ که در نهایت می تواند منجر به خشکی و شکستگی مو شود.

  • کوتاهی منظم

هر 6 تا 8 هفته یکبار کوتاهی مو انجام دهید تا از مو خوره مو جلوگیری شود.

  • ارزیابی رژیم غذایی در مراقبت از موها

رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین A، ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین D و روی است، که از سلامت و رشد پوست سر و موها حمایت می کند.

  • ماساژ پوست سر

پوست سر خود را به طور منظم ماساژ دهید تا گردش خون را بهبود بخشد و ریشه مو را تازه کند.

  • محدود کردن استفاده از ابزارهای حرارتی

این نوع ابزارها می توانند آسیب رسان باشند. اگر از ابزارهای حالت دهنده استفاده می کنید، ابزاری را با تنظیمات دمایی در محدوده ای خاص انتخاب کنید تا آسیب رساندن را به حداقل برسانید.

روال مراقبت از مو برای هر کس متفاوت به نظر می رسد، اما رعایت کلی نکات ذکر شده می تواند برای هر نوع مویی مفید باشد، و زیبایی و سلامت را به مو بازگرداند.

molaadmin
ارسال دیدگاه