مانیکور ناخن چیست؟ آموزش مرحله به مرحله مانیکور

مانیکور ناخن

مانیکور ناخن

داشتن ناخن سالم با ظاهر مرتب می تواند اعتماد به نفس زیادی به شما بدهد. با این حال، رسیدگی به آن نیاز به وقت و پول کافی دارد. آرایش ناخن یکی از کارهای سرگرم کننده ای است که اغلب از آن صرف نظر می کنند. پس اگر بدانید که چگونه در خانه و با صرف هزینه کمتر ناخن های خود را مانیکور کنید، بسیار سودمند خواهد بود.

انتخاب نوع مانیکور ناخن به چیزی بیش از انتخاب رنگ لاک نیاز دارد. شما باید سبک زندگی، موقعیت مکانی و مدت زمانی که می خواهید لاک را روی دست خود داشته باشید را در نظر بگیرید.

اگر کارهایی مانند آشپزی و … انجام می دهید بهتر است شکل ناخن گرد را انتخاب کنید تا کار کردن با دست ها برای شما محدود نشود. اما اگر مانیکور را برای موقعیتی خاص در نظر دارید، انتخاب شکل و رنگ آن کاملا بسته به سلیقه شماست. ناخن مربعی و ناخن بادامی شکل فرمی خاص به دستان شما می دهد که اگر محدودیتی ندارید، توصیه ما انتخاب یکی از این دو شکل است.

انواع مختلف مانیکور ناخن

مانیکور روسی

تفاوتی که مانیکور روسی با دیگر انواع آن دارد، استفاده از سوهان برقی برای کوتاه کردن کوتیکول است. این کار نیاز به مهارت کافی دارد که بهتر است آن را بر عهده افراد توانا بسپارید.

مانیکور خیس

در این نوع مانیکور دست ها برای نرم شدن در داخل آب ولرم قرار می گیرند. اگر می خواهید از پارافین تراپی نیز برای جوانسازی پوست دستتان استفاده کنید، بهتر است این روش را انتخاب کنید.

مانیکور خشک

در روش مانیکور خشک تمامی کارها بدون آب و یا پارافین انجام می شود. بهتر است افرادی که پوست حساس دارند از این روش استفاده کنند تا آب موجب حساسیت و آسیب بیشتر به پوستشان نشود.

مانیکور دست

وسایل مورد نیاز برای مانیکور ناخن

  • سوهان ناخن
  • ناخن گیر
  • پد پنبه
  • نیپر یا انبرک
  • کرم کوتیکول یا پاک کننده کوتیکول
  • مرطوب کننده دست
  • پوشش پایه (Base Coat)
  • لاک ناخن
  • تاپ کت ناخن (Top Coat)

مراحل مانیکور ناخن در خانه

مرحله اول: تمیز کردن و یکنواخت سازی سطح ناخن

به کمک لاک پاک کن یا پولیش ناخن تمامی سطح ناخن را به طور کامل پاک و تمیز کنید. هرقدر در این مرحله وقت بگذارید و دقت کافی داشته باشید، در مرحله آخر نتیجه بهتری را مشاهده خواهید کرد. در این مرحله می توانید از مواد مغذی که به تقویت ناخن و مرطوب کردن آن کمک می کنند نیز استفاده کنید.

فراموش نکنید که بعد از استفاده از این مواد حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید.

مرحله دوم: استفاده از سوهان و ناخن گیر

سوهان مانیکور ناخن

در صورت لزوم می توانید ابتدا ناخن های خود را به کمک یک ناخن گیر کوتاه نمایی  و سپس سوهان بکشید. سوهان ناخن را در یک جهت حرکت داده و به کمک آن شکل دلخواهی که می خواهید به ناخن های خود بدهید را ایجاد کنید. کشیدن سوهان به جلو و عقب می تواند ناخن را خرد و شکننده کند.

کناره های ناخن را به وسیله یک بافر ساینده صاف کرده و سطح یکنواختی را ایجاد کنید.

مرحله سوم: کنار زدن کوتیکول ناخن

پوست شفاف و محکمی که در محل رویش ناخن ها وجود دارد، کوتیکول نام دارد. برای کنار زدن این پوست، دستان خود را در یک کاسه آب ولرم قرار دهید و کمی از پاک کننده یا شامپوی ملایم صورت خود را به آب اضافه کنید. نرم کردن این لایه قبل از کوتاه کردن آن از اهمیت بالایی برخوردار است، اما خیساندن بیش از حد نیز میتواند به پوست دست و ناخن ها آسیب برساند. بنابراین این مرحله را به سه دقیقه یا کم تر محدود کنید.

سپس به کمک ابزار پوشر یا نیپر، کوتیکول را به آرامی به عقب فشار دهید و قسمت های اضافی را کوتاه کنید. کوتیکول از ناخن ها در برابر باکتری ها محافظت کرده و آن ها را نرم نگه می دارد، بنابراین از کوتاه کردن بیش از اندازه آن ها خودداری کنید.

بعد از انجام مراحل بالا ، از کرم کوتیکول یا پاک کننده کوتیکول استفاده کنید.

کنار زدن کوتیکول ناخن

مرحله چهارم: مرطوب کردن پوست دست ها

توجه به این نکته که پوست تمیز و شفاف می تواند ناخن ها را زیباتر نشان دهد، بسیار مهم است. در زمانی که کوتیکول و ناخن کمی خشک می شوند، فرصت دارید تا پوست دست خود را کمی لایه برداری کنید. از یک کرم مرطوب کننده حاوی ترکیبات مغذی و یا روغن های نرم کننده برای این کار کمک بگیرید.

مرحله پنجم: پوشش پایه (Base Coat)

ابتدا به کمک یک پد پنبه، مواد مرطوبی که روی سطح ناخن قرار دارد را کاملا پاک کنید؛ زیرا می تواند از چسبیدن صحیح لاک به ناخن جلوگیری کند. سپس یک پوشش پایه برای آبرسانی و محافظت بیشتر و جلوگیری از خرد شدن ناخن ها اعمال کنید. می توانید از لاک شفاف و یا سفید نیز برای پوشش پایه ناخن هایتان استفاده کنید تا رنگ لاکتان برجسته تر نشان داده شود.

استفاده از پوشش پایه برای ماندگاری بیشتر لاک ناخن است، پس الزامی در استفاده از آن وجود ندارد.

مرحله ششم: انتخاب رنگ لاک ناخن

اگر تمایلی به لاک زدن ندارید می توانید به جای مرحله قبل از تاپ کات استفاده کرده و مانیکور دست خود را به اتمام برسانید.

پس از انتخاب رنگ مورد علاقه خود، مطمئن شوید که برس لاک را تا انتهای کوتیکول و گوشه های ناخن خود قرار می دهید تا رنگی یکدست و پوششی یکنواخت ایجاد شود. در ابتدا یک لایه نازک بکشید و این کار را پس از خشک شدن کامل تا سه مرتبه انجام دهید.

اگر در لاک زدن مهارت کافی را ندارید و یا تازه کار هستید، بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید تا ایرادات کار چندان به چشم نیاید. اگر برای خشک کردن لاک از فن استفاده می کنید، دستتان را با فاصله نگه دارید تا روی لاک حباب ایجاد نشود.

لاک ناخن

مرحله آخر: استفاده از تاپ کت

لایه بالایی، از مانیکور ناخن در مدت زمان طولانی تری محافظت کرده و درخشندگی بیشتری را به آن می دهد. دقت کنید که تا زمان خشک شدن کامل لایه بالایی لاک از زدن تاپ کوت خودداری کنید.

اشتباهات رایج در هنگام انجام مانیکور ناخن در خانه

  1. کوتاه کردن بیش از اندازه ناخن

اگر ناخن ‌هایتان را از قبل کوتاه کرده اید، از کوتاه کردن مجدد آن‌ ها خودداری کنید. در این صورت تنها کافی است آن ها را سوهان کشیده و مرتب نمایید. کوتاه بودن بیش از حد ناخن در زیبایی ظاهری آن ها تاثیر گذار است.

  1. کوتاه کردن زیاد کوتیکول ها

نیازی به کوتاه کردن کامل آن ها نیست. کافی است فقط آن ها را کمی به عقب هل دهید. اگر فکر می‌کنید پوست آن بیش از حد است، سعی کنید هنگام دوش گرفتن که نرم می شوند، آن ها را به عقب برانید. اما هرگز آن ها را به طور کامل حذف نکنید.

  1. سوهان زدن ناخن در جهت های مختلف

سوهان ناخن را تنها از یک جهت حرکت دهید تا از پوسته و ساییده شدن آن جلوگیری کنید.

  1. تمیز نکردن سطح ناخن

قبل استفاده از لاک مطمئن شوید که ناخن های خود را به طور کامل تمیز کرده باشید. از یک دستمال مرطوب بدون پرز و پاک کننده ناخن بدون استون برای تمیز کردن کامل آن ها استفاده کنید.

در آخر به این نکته توجه کنید که اگر ناخن های شما رشد سریعی دارد، بهتر است هر دو هفته یک بار مانیکور کنید. و در غیر این صورت، حدود 2 تا 3 هفته بین هر مانیکور فاصله بیندازید.

molaadmin
ارسال دیدگاه