تشخیص نوع پوست و بررسی تفاوت های مراقبت از آن

تشخیص نوع پوست

نحوه تشخیص انواع پوست

شناخت انواع پوست ها برای داشتن یک روتین مراقبت از پوست بسیار حائز اهمیت است. انتخاب محصولی که به پوست آسیب می زند و یا مراقبت نادرست از آن؛ می تواند در طولانی مدت اثرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با دو روش تعیین نوع پوست آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید روتین پوستی خود را انتخاب کنید.

روش اول برای شناخت نوع پوست

صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید.

با یک حوله نرم یا یک دستمال کاغذی آن را خشک کرده و از هیچ محصولی استفاده نکنید. حدود 30 دقیقه صبر کرده، سپس به نشانه هایی که در زیر به آن اشاره کرده ایم، توجه کنید.

پوست خشک: اگر هنگام لبخند زدن احساس سفتی یا کشیدگی می کنید، به احتمال زیاد شما پوست خشکی دارید.

پوست معمولی: اگر پوستتان در ناحیه بینی و پیشانی کمی درخشان شد و احساس چربی داشتید، پوست شما نرمال است.

پوست چرب: در صورتی که روی بینی، پیشانی و گونه های شما براقیت زیادی دیده شود، ممکن است پوست چربی داشته باشید.

پوست مختلط: اگر پوست اطراف ناحیه تی چرب شود.

پوست حساس: در حالتی پوست شما حساس است که کمی احساس خارش کنید و یا رنگ صورتتان متمایل به قرمز شود.

روش دوم

این روش به مراتب سریع تر و آسان تر از روش اول است. یک کاغذ یا دستمال کاغذی را برای نمونه بردارید و سعی کنید به آرامی نواحی مختلف صورت خود را با آن لمس کنید. کاغذ را زیر نور نگه دارید.

پوست خشک: اگر هیچ چربی روی آن نمی بینید، نوع پوست شما خشک است.

پوست چرب: اگر کاغذ چرب شده باشد، به احتمال زیاد شما پوست چربی دارید.

پوست مختلط: اگر پوستتان مختلط باشد، فقط در قسمت بینی، پیشانی و چانه خود چربی خواهید دید.

پوست معمولی: اگر کاغذ داخل آن کمی چربی داشته باشد، نوع پوست شما معمولی است.

پوست حساس: و در آخر در صورتی که بر روی پوست کمی احساس خارش کنید، به احتمال زیاد پوست حساس است.

روتین مراقبت پوست

داشتن یک روتین مراقبت از پوست مناسب؛ برای درمان نگرانی های مراقبت پوست و نحوه برخورد با آن در هنگام استفاده از محصولات مراقبتی مهم است. همچنین توجه به تفاوت های روتین پوستی شب و روز می تواند تاثیرات زیادی در طولانی مدت داشته باشد.

روتین مراقبت پوست

چگونه روال مراقبتی مخصوص نوع پوست خود را داشته باشید

برای ایجاد یک روتین پوستی ویژه شرایط خود، باید به نکات زیر، دقت و توجه کافی را داشته باشید.

  • انواع پوست
  • نگرانی ها و شرایط پوستی

انواع پوست

نوع پوست معمولا بر اساس ژنتیک مشخص می شود. ژن های شما میزان چربی تولید شده توسط غدد چربی، اندازه منافذ و بافت پوست شما را تعیین می کنند. هر یک از این عوامل به خشکی یا چربی کلی پوست شما نیز کمک می کنند. در حالی که نوع پوست شما به طور معمول قابل تغییر نیست، اما می توان آن را به راحتی با مراقبت مناسب مدیریت کرد.

تست نوع پوست

برای مشخص کردن نوع پوست می توانید از دو روشی که در بالا اشاره شد استفاده کرده و یا صورتتان را بشویید و حدود یک ساعت صبر کنید.

اگر روی پوستتان احساس کشیدگی، خارش و یا التهاب داشتید، نوع پوست شما حساس است و در صورت داشتن تنها احساس کشیدگی، شما دارای پوست خشک هستید. اگر پس از خشک کردن صورت، روی حوله یا دستمال کاغذی چربی اضافی مشاهده کردید؛ پوستتان مختلط است. در صورت حس کشیدگی در ناحیه چانه، پوستتان چرب است.

پوست نرمال پس از شستشو هیچ علائم ناخوشایندی از خود بروز نمی دهد.

مراقبت پوست روزانه

پوست معمولی

برای مراقبت از پوست معمولی علاوه بر تقویت پوست با آنتی اکسیدان‌ ها، بسته به نگرانی ‌ها و شرایط لحظه‌ ای، تغییرات جزئی را می توانید ایجاد کنید. در طول دوره هایی که احساس خشکی می کنید، محصولات مناسب برای پوست خشک را استفاده کنید، و برای رفع چربی و یا جوش و آکنه، محصولاتی را انتخاب کنید که پوست شما را متعادل کرده و به طور خاص لک‌ ها را از بین می برند.

پوست چرب

هدف از روتین مراقبت از پوست چرب، کنترل چربی اضافی و حفظ رطوبت آن است. وقتی پوست کم آب شود، با تولید چربی بیشتر واکنش نشان می دهد. می توانید با آبرسانی به پوست، با استفاده از مرطوب کننده های سبک حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک گیاهی با این فعالیت مقابله کنید. همچنین؛ اضافه کردن یک پاک کننده روغنی به روتین مراقبت از پوست خود را جدی بگیرید. در حالی که ممکن است باعث تعجبتان شود، اما روغن موجود در پاک کننده، سبوم اضافی را جذب خود کرده و به مرور درخشش اضافی پوست را از بین می برد.

پوست خشک

استفاده از محصولات غنی از مواد رطوبت رسان، مانند پاک کننده های روغنی یا کرم ها و مرطوب کننده های روزانه برای بازسازی پوست در طول روز، و همچنین کرم شب غنی برای ترمیم پوست هنگام خواب؛ بسیار مهم است. ماسک های مرطوب کننده هفتگی نیز برای حجم دادن به پوست، حفظ لطافت و همچنین کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک توصیه می شود.

مراقبت از پوست خشک

پوست مختلط

بهترین روتین برای مراقبت از پوست مختلط، درمان نواحی مختلف صورت با محصولات و تکنیک های متفاوت است. برای صبح، یک شوینده کف دار ملایم، روغن اضافی را جذب می کند. و در شب، یک پاک کننده کرمی رطوبت از دست رفته را جبران می کند. همچنین مولتی ماسک ها می توانند برای پوست های مختلط بسیار مفید عمل کنند. این تکنیک مراقبت از پوست، شامل استفاده از دو یا چند ماسک صورت، مانند یک ماسک مبتنی بر خاک رس و یک ماسک مبتنی بر کرم، در نواحی مختلف صورت است تا چندین نگرانی پوستی را به طور همزمان برطرف کند.

پوست حساس

پوست حساس برای همه به یک شکل ظاهر نمی شود و شدت و فراوانی آن می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، پوست های حساس باید با محصولات مراقبت از پوست ملایم و تسکین دهنده درمان شوند، که باعث بهبودی پوست و تسکین علائم می شوند. برای لایه برداری بدون تشدید حساسیت، لایه برداری ملایم را انتخاب کنید و از مواد طبیعی و ارگانیک آرام بخش مانند بابونه و گل همیشه بهار برای آرامش پوست واکنش پذیر استفاده کنید.

شرایط و مشکلات پوستی

آکنه

حدود 80 درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار آکنه را تجربه می کنند. این نگرانی پوستی می تواند در هر سنی، از نوجوانی تا بزرگسالی و برای هر نوع پوستی به وجود بیاید. آکنه توسط عوامل متعددی از جمله گرفتگی منافذ، تولید بیش از حد چربی، نوسانات هورمونی، باکتری ها و ژنتیک ایجاد می شود.

اسید سالیسیلیک و خاک رس دو تا از بهترین مواد برای درمان پوست مستعد آکنه و جلوگیری از جوش های آینده هستند. اسید سالیسیلیک به عمق منافذ نفوذ کرده، انسداد را از بین می برد و باکتری های مولد آکنه را خنثی می کند.

قرمز شدن پوست

این گونه مشکلات اغلب به صورت التهاب و قرمزی روی بینی، پیشانی، استخوان گونه یا چانه ظاهر می شود. مویرگ های ملتهب روی سطح پوست؛ ظاهری قرمز، لکه دار یا برآمده می دهند. در حالی که این وضعیت معمولاً ژنتیکی است، عوامل خاصی از جمله درجه حرارت شدید، الکل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب تشدید آن می شود.

علاوه بر اجتناب از محرک ‌ها، می‌توانید از محصولات ملایم و عاری از مواد شیمیایی مضر مانند پارابن، نفت خام، روغن ‌های معدنی، پروپیلن گلیکول یا سدیم لوریل سولفات استفاده کنید. مواد طبیعی مانند بابونه و گل همیشه بهار قرمزی را التیام می ‌بخشند و تسکین دهنده هستند.

منافذ بزرگ و باز

منافذ بزرگ یکی دیگر از نگرانی های رایج پوستی است. در حالی که اندازه منافذ تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود، تجمع سلول های مرده پوست، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و تولید چربی اضافی می تواند باعث باز شدن منافذ شود. منافذ بزرگ اغلب در پوست های چرب و مختلط، که غدد چربی فعال تری دارند، دیده می شود.

منافذ باز پوست

کم آب شدن بدن

هیدراتاسیون برای عملکرد کلاژن سازی پوست ضروری است. علائم کم آبی می تواند شامل خارش، حساسیت، تیرگی و چین و چروک باشد. یکی از بهترین راه ‌ها برای بازسازی پوست کم ‌آب، افزودن محصولات حاوی اسید هیالورونیک به روتین مراقبت از پوست است. محصولات حاوی اسید هیالورونیک پوست را هیدراته، حجیم و سالم نگه می دارند.

عدم استحکام

یکی دیگر از عوارض جانبی افزایش سن، از دست دادن استحکام و سفتی پوست است. با گذشت زمان، ماهیچه های سراسر بدن، از جمله صورت، قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و پوست شروع به افتادن می کند.

عدم استحکام را می توان به کمک یک برنامه مراقبت از پوست هدفمند بهبود بخشید. از ماسک های مرطوب کننده که حاوی عوامل سفت کننده طبیعی مانند بامبو هستند، استفاده کنید. تکنیک های ماساژ صورت نیز می تواند در تقویت عضلات زیر پوست مفید بوده و آن ها را سالم و محکم نگه دارند.

آسیب های نور خورشید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به آسیب های موقتی یا طولانی مدت به پوست شود. یکی از شایع ترین مشکلات در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کم آبی فوری و قرمزی دردناک و خارش است. برای به حداقل رساندن و جلوگیری از اثرات منفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پوست را در تمام طول سال محافظت و آبرسانی کنید. به طور روزانه از مرطوب کننده های دارای SPF و یا ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده کنید. با توجه به نوع پوست خود می توانید کرم هایی با میزان چربی کنترل شده تهیه کنید.

molaadmin
ارسال دیدگاه