روتین پوست خشک،مراقبت پوست روزانه

روتین پوست خشک

نکات مراقبت پوست خشک

هر فردی دارای پوست چرب و مستعد آکنه تا پوست خشک و معمولی، چالش های پوستی خاص خود را دارد. اما پیدا کردن و بررسی بهترین راهکار ها برای مراقبت و درمان آن؛ چالش برانگیز تر و دشوار تر است. کلید سلامت پوست در یافتن ترکیب مناسبی از محصولاتی است که به خوبی با نوع پوست و رژیم روزانه ما در ارتباط است.

بهترین مراقبت از پوست خشک استفاده از محصولاتی با مواد مرطوب کننده و آبرسان مانند روغن های مشتق شده از میوه و اسید هیالورونیک است؛ که به پوست ظاهری روشن و حس طراوت می بخشد. چه پوست خشک حالت طبیعی پوست شما باشد، و یا به خاطر تغییر فصل چربی طبیعی پوست شما از بین رفته است، تنظیم یک روتین پوستی مناسب در برنامه روزانه می تواند بیشتر نیازهای پوستی شما را تامین کند و آن را مقاوم تر کند.

اگر تا به حال از محصولات مراقبت پوست استفاده نکرده اید، توصیه می کنیم ابتدا از سبک تربن آن ها شروع کرده و با پیشرفت کار آن ها را قوی تر کنید. علاوه بر همه این ها؛ حفظ ثبات نیز بسیار حائز اهمیت است. برای یک روتین مراقبت پوست خشک بهتر است پاکسازی، آبرسانی و استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست صورت و گردن را فراموش نکنید.

علت خشکی پوست

عوامل زیادی می توانند دلیل خشکی پوست شما باشند که رایج ترین آن ها شامل محیط، ژنتیک، شستشوی زیاد، قرار گرفتن در معرض محرک ها و تغییر آب و هوا است. علاوه بر همه این ها برخی شرایط پزشکی مانند دیابت و حتی استرس می تواند منجر به کم آبی پوست شود.

تغییر عادات روزانه بهترین راه برای رفع اینگونه مشکلات است. اولین گام، به کارگیری رژیمی است که بر رطوبت، تغذیه و هیدراتاسیون تمرکز دارد.

روتین مراقبتی پوست خشک و رفع خشکی پوست

مرطوب کردن پوست خشک

مرحله اول: پاکسازی پوست خشک

قبل استفاده از هرگونه کرم یا روغن مرطوب کننده؛ بهترین عمل پاکسازی پوست است. ابتدا با شستن صورت؛ آرایش، تمامی آلودگی ها و آلاینده های محیطی را پاک کنید. از آنجایی که پوست خشک زود حساس می شود و شستشوی بیش از حد آن می تواند مضر باشد، می توانید از شیر پاک کن های دارای ترکیبات گیاهی استفاده کنید تا پوستتان دچار حساسبت و یا قرمزی نشود. شستشوی پوست خشک نیازمند دقت بالاست. گام بعدی استفاده از محصولی دارای ترکیبات آبرسان برای تسکین پوست است.

مرحله دوم: استفاده از تونر

تونر ها به عنوان مکمل پاک کننده های اصلی عمل کرده و باقی مانده آلودگی ها و مواد آرایشی را از پوست شما پاک می کنند. همچنین به از بین بردن چربی اضافی، ایجاد تعادل در رنگ پوست نیز کمک کرده و به سایر محصولات مراقبت از پوست اجازه می دهند تا به طور کامل جذب پوست شوند.

استفاده از سرم مراقبت پوست نیز در این مرحله توصیه می شود. سرم ها حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها هستند که از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کنند.

مرحله سوم: مرطوب کردن پوست

از کرم های مرطوب کننده با ماندگاری بالا استفاده کنید تا از پوست شما در برابر از دست دادن رطوبت، آلودگی و عوامل خارجی و در عین حال هیدراتاسیون تا مدت طولانی محافظت کند. مواد طبیعی مانند روغن سیاه دانه و روغن کاملیا برای آبرسانی و بازگرداندن چربی به پوست بسیار کمک کننده هستند.

در افراد دارای پوست خشک، اولین ناحیه ای که علائم پیری را نشان می دهد، پوست ظریف زیر چشم است. استفاده از محصولاتی دارای ترکیبات مغذی برای پوست، سفت کننده و رطوبت رسان بسیار اهمیت دارد. کرم دور چشم ضدچروک و رطوبت رسان را در دو نوبت صبح و شب با انگشت و به آرامی زیر چشمانتان بمالید.

مرحله چهارم: استفاده از کرم ضد آفتاب

خوشبختانه امروزه استفاده از کرم ضد آفتاب در روتین مراقبت از پوست همه قرار گرفته است و اهمیت آن برای سلامت پوست شناخته شده است. بسیاری از مرطوب‌کننده‌های روزانه نیز دارای SPF هستند، اما اگر خشکی پوستتان از حد معمول بیشتر است، توصیه می کنیم ابتدا از کرم مرطوب کننده و سپس کرم ضدآفتاب به صورت جداگانه استفاده کنید.

 آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش می تواند به سرعت پوست را خشک کرده و آن را سفت و پوسته پوسته کند. 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مقدار مناسبی از کرم را روی پوست صورت، گردن و دست ها بزنید.

مرحله پنجم: مراقبت شبانه پوست خشک

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در سلامت و شادابی پوست؛ خواب کافی در طول شب است. طول شب بهترین زمان برای درمان پوست خشک و روند بازسازی پوست است. استفاده از کرم های شب دارای ترکیبات گیاهی از جمله روغن زیتون، روغن بادام و بذر کتان می تواند در زمانی که در حال استراحت و آرامش هستید؛ مواد مغذی و رطوبت رسان را جذب پوستتان کند.

توجه کنید که تمامی مراحل را برای پوست صورت و گردن به کار گیرید.

نکاتی برای جلوگیری از خشکی پوست

بهترین توصیه مراقبتی پوست، پیشگیری از عوامل آسیب زا است. علاوه بر استفاده از محصولات پوستی و پیروی از یک روتین پوستی مناسب، راه های مختلف دیگری برای محافظت از پوست در برابر خشکی وجود دارد.

استفاده از کرم ضد آفتاب

  • محدودیت قرارگیری در معرض نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش خورشید برای پوست بدون محافظ بسیار خطرناک است. محدود کردن زمان قرارگیری در نور مستقیم آفتاب به محافظت از پوست در برابر خشکی کمک می کند. در صورت امکان در اوایل صبح و یا اواخر عصر که آفتاب در اوج خود نیست به بیرون از منزل بروید.

  • نوشیدن آب به مقدار کافی

در طول روز 8 لیوان آب بنوشید و زمانی که درجه حرارت و یا سطح فعالیتتان بالاست مقدار آن را افزایش دهید. تعریق سبب از دست رفتن مقدار زیادی آب می شود. بنابراین نباید فراموش کرد که آب از دست رفته را جبران کنید.

توجه داشته باشید که کافئین می تواند پوست شما را خشک کند، پس اگر زیاد قهوه مصرف می کنید؛ حواستان باشد که آن را جایگزین آب مورد نیاز بدن نکنید.

  • دوش آب سرد

آب داغ می تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد و در نتیجه باعث تحریک و خشکی پوست می شود. دوش گرفتن با آب داغ و یا حمام بخار خوب است، اما زیاده روی در آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای افراد دارای پوست خشک به جای بگذارد.

روتین مراقبتی پوست خشک و جوش دار

اگرچه ما معمولا جوش را مرتبط با پوست چرب می دانیم، اما در مواردی ممکن است خشکی پوست و جوش همزمان ایجاد شوند. برای مراقبت از این نوع پوست، موارد زیر را در روتین روزانه خود قرار دهید:

  • دوبار در روز پوست خود را با محلول های مخصوص آکنه به آرامی شستشو دهید.
  • از پاکسازی بیش از حد خودداری کنید.
  • حتما پس از پاکسازی از مرطوب کننده غیر کومدون زا (non-comedogenic) استفاده کنید تا منافذ پوستتان را مسدود نکند.
  • از تونر های ملایم و تسکین دهنده استفاده کنید.

پوست خشک و جوش دار

روتین مراقبتی پوست خشک و حساس

پوست حساس و خشک می تواند به شکل زیر باشد:

  • پوست قرمز، متورم و خارش دار
  • قرمزی پوست بدون تورم
  • پوست خشکی که ممکن است ترک بخورد، تاول بزند یا خونریزی کند

اگر پوست حساس و خشکی دارید، اولین قدم برای مدیریت بهتر جلوگیری از تحریک آن از طریق نکات مراقبت روزانه از پوست حساس است. از گرفتن دوش بسیار گرم خودداری کنید و حتما پس از شستشوی پوست از کرم های ضدآفتاب و مرطوب کننده ضد حساسیت استفاده کنید.

molaadmin
ارسال دیدگاه