روتین پوست چرب و درمان چربی پوست

پوست چرب

راه های مراقبت از پوست چرب

تولید بیش از حد سبوم (ماده مومی و روغنی) توسط غدد چربی پوست، دلیل چرب شدن پوست است. در نتیجه، صورت شما به ویژه در ناحیه پیشانی، بینی و چانه (معروف به ناحیه تی زون) براق و چرب به نظر می رسد. این ماده روغنی می تواند از پوست محافظت کرده و حتی آن را آبرسانی کند.

در حالی که داشتن پوست چرب یا هر نوع پوستی اشکالی ندارد، اما اگر منجر به ایجاد جوش های سرسیاه و آکنه شود، و یا در آرایش چین و چروک ایجاد کند، می تواند تا حدودی آزاردهنده باشد. علاوه بر همه این موارد، پوست چرب فواید زیادی دارد. این افراد پوست ضخیم تر و در نتیجه چین و چروک کم تری دارند. همچنین این چربی به حفاظت، سلامت و شادابی پوست کمک می کند.

علت چرب شدن پوست

پوست چرب می تواند دلایلی مانند ژنتیک، هورمون‌ ها، سن و حتی تغییرات فصلی داشته باشد، اما عوامل خارجی نیز وجود دارد که با کار کردن روی آن ها می توانید رفتار پوستی خود را تغییر دهید. استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی که با نوع پوست شما سازگار نیست، می تواند در روند بازسازی سلول ها و سلامت پوستی اختلال ایجاد کرده و چربی ها و آلودگی ها را جذب پوست کند.

روتین مراقبت پوست روزانه برای پوست چرب

سرم پوست چرب

مرحله اول: شستشوی پوست چرب

بهتر است هر روز صبح صورت خود را کامل بشویید تا هرگونه ناخالصی یا چربی اضافی که در طول شب ایجاد شده است پاک شود. هر چه آلودگی و باکتری بیشتر روی پوست شما باقی بماند، احتمال ایجاد جوش نیز بیشتر می شود. از لایه بردار های زبر و خشن دوری کنید و به کمک یک شستشو دهنده ملایم که کمی کف می کند؛ پوست را تمیز کنید.

مرحله دوم: استفاده از تونر

برای اطمینان از پاک شدن تمامی آلودگی ها و موادی که برای سلامت پوست مضر است، توصیه ما استفاده از تونر است. تونر ها همچنین می توانند به متعادل کردن سطح PH و بافت پوست کمک کنند. برای پوست های چرب بهتر است به دنبال فرمولی باشید که خشک کننده نباشد.

مرحله سوم: استفاده از سرم

پوست چرب بیشتر مستعد برای انواع جوش است. سرم هایی حاوی نیاسینامید و اسید سالیسیلیک به کاهش تولید سبوم و باز شدن بی دلیل منافذ کمک می کنند. برای استفاده از سرم صورت، آن را بر روی پوست خشک و بیشتر در ناحیه تی؛ که تمرکز جوش ها و چربی هاست استفاده کنید.

مرحله چهارم: مرطوب کننده بدون روغن

محروم کردن پوست چرب از رطوبت می تواند منجر به تولید بیشتر روغن شود. در روتین مراقبتی پوست چرب خود از یک مرطوب کننده غیر کومدون زا، بدون چربی و سبک؛ که به خوبی جذب می شود استفاده کنید.

مرحله پنجم: کرم دور چشم

اگرچه افراد دارای پوست چرب، پوست نسبتا ضخیم تری دارند اما همواره ناحیه زیر چشم حساس تر از بقیه نقاط است. بنابراین استفاده از یک کرم دور چشم فاقد چربی و سبک می تواند به این افراد در جلوگیری از خشک شدن و میلیا چشم کمک کند.

مرحله ششم: استفاده از کرم های دارای SPF

از کرم های ضدآفتاب به عنوان زیرساز آرایش نیز می توانید استفاده کنید. 15 تا 20 دقیقه قبل خارج شدن از منزل، کرم ضد آفتاب را به عنوان آخرین مرحله از روتین پوستی به کارگیرید. این کرم ها از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کنند.

روتین پوستی شب برای پوست های چرب

حال که روتین پوست روزانه خود را انجام دادید، زمان مراقبت های پوستی شبانه است. قبل از آنکه خود را برای خواب آماده کنید، بهتر است پوست صورت را برای بازسازی و جذب بهتر مواد مغذی آماده کنید تا صبح را با پوست چرب و جوش آغاز نکنید.

گام اول: تمیز کردن پوست

می توانید از همان پاک کننده ای که برای روتین روزانه خود استفاده کردید، کمک بگیرید. همچنین پاک کننده های آبرسان و دارای فوم نیز در این مرحله گزینه مناسبی خواهند بود.

گام دوم: تقویت پوست با استفاده از تونر

پس از پاکسازی پوست از آلودگی هایی که در طول روز بر روی صورت نشسته اند، تونر میتواند چربی های اضافی را از بین برده و از بروز اکنه جلوگیری کند. در این مرحله نیز می توانید از تونری که برای مراقبت روزانه خود استفاده کردید؛ کمک بگیرید.

گام سوم: ماسک خاک رس

استفاده از ماسک صورت خاک رس یک یا دو بار در هفته می تواند به پاکسازی عمیق منافذ شما کمک کند. خاک رس می تواند چربی اضافی پوست را جذب  کند و ظاهری مات پوست چرب صورت شما بدهد.

گام چهارم: استفاده از رتینول

رتینول یک ماده عالی برای گنجاندن در روتین مراقبت از پوست شبانه است؛ زیرا می تواند به مبارزه با علائم پیری پوست و درمان آکنه کمک کند. از آن جایی که این ماده بسیار قوی است بهتر است در ابتدا از درصد کمی از آن استفاده کنید.

گام پنجم: آبرسان پوست چرب

برای آبرسان روتین مراقبتی شبانه به سراغ کرم شب می رویم. این کرم باید به گونه ای فرموله شده باشد که حاوی مواد مغذی و آبرسان باشد و همچنین خاصیت ضد پیری و روشن کنندگی داشته باشد.

گام ششم: کرم دور چشم

آخرین مرحله مراقبت پوست چرب، آبرسانی و محافظت از پوست دور چشم است. کرم های بدون چربی دور چشم همچنین کمک زیادی به کاهش سیاهی دور چشم می کنند.

مراقبت از پوست چرب و حساس

مدیریت پوست حساس و چرب می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که علائمی از تحریک مانند قرمزی و سوزش نیز دیده شود. یک شوینده کف‌دار ملایم و بدون عطر برای پوست‌های حساس چرب می‌تواند به حذف موثر چربی، کثیفی و مواد زائد، بدون خشک شدن بیش از حد؛ یا تشدید حساسیت ها کمک کند. محصولاتی فاقد چربی و کومدون زا.

مراقبت از پوست چرب و حساس

مراقبت پوست چرب و جوش دار

  • لایه برداری شیمیایی

لایه بردار های شیمیایی بر پایه AHA (آلفا هیدروکسی اسید) یا BHA (بتا هیدروکسی اسید) دارای عصاره گیاهی هستند. آن ها سلول های مرده را از لایه های بالایی پوست به روشی کنترل شده لایه برداری می کنند و پوست را کاملا یکدست می کنند. برخلاف لایه برداری های معمولی، لایه بردارهای شیمیایی به عمق منافذ نفوذ کرده و تولید سبوم را کنترل می کنند تا از بروز جوش های جدید جلوگیری شود. لایه برداری شیمیایی یکی از ایمن ترین و محبوب ترین روش های درمان آکنه برای افراد دارای پوست چرب است. البته بهتر است از این روش زیر نظر متخصص کمک بگیرید.

  • داروهای موضعی

معمولا داروهای بی خطرتری مانند بنزوئیل پراکسید وجود دارد؛ که حتی زنان باردار و مادران شیرده نیز می توانند با خیال راحت از آن ها استفاده کنند.  همچنین پزشکان ممکن است استفاده از رتینوئیدهایی مانند ترتینوئین و آداپالن یا آنتی بیوتیک های خاص را برای کاهش آکنه توصیه کنند.

  • راه حل های بدون نسخه (OTC: over the counter)

بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند پاک کننده ها، صابون ها، ژل ها و پمادهای حاوی اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید، روغن درخت چای و غیره موجود هستند که با اثر بخشی محدود می توانند به شما در درمان جوش و آکنه کمک کنند.

روش های نادرست درمان پوست چرب و مراقبت از آن

باور های غلطی در رابطه با پوست چرب وجود دارد که باعث رفتار ها و مراقبت های پوستی اشتباه با این نوع پوست می شود. همین امر سبب می شود تا علی رغم استفاده از انواع روتین های پوستی؛ همچنان افراد از جوش، آکنه و چربی بیش از حد شکایت داشته باشند.

پوست چرب به مرطوب کننده نیاز ندارد

بسیاری بر این باورند که پوست چرب نیازی به رطوبت و آبرسانی ندارد. اما در حقیقت پوست چرب نیز ممکن است کم آب شود و تعادل خود را از دست بدهد. این نوع پوست نیز مانند پوست خشک به رطوبت نیاز دارد، اما باید دقت کنید که از محصولاتی که مبتنی بر روغن هستند خودداری کرده و به دنبال محصولات مبتنی بر آب باشید.

ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید و آلوئه ورا کلیدی برای آبرسانی مجدد و متعادل کردن انواع پوست های چرب هستند. بنابراین اولین قدم اضافه کردن سرم آبرسان به روتین روزانه است.

خشک کردن پوست چرب با محصولات لایه بردار

پوست های چرب نیز به اندازه پوست های حساس و خشک به تغذیه و مراقبت نیاز دارند. هدف از مراقبت آن بیشتر متعادل کردن است، بنابراین شستشوی بیش از حد و از بین بردن مداوم چربی آن با ترکیبات قوی؛ منجر به تولید چربی بیشتر می شود. به جای لایه برداری بیش از اندازه، دوبار در هفته از اسکراب یا ماسک مناسب استفاده کنید.

کنترل منافذ باز و چربی با پرایمرهای کنترل کننده روغن و آرایش

استفاده از پرایمر و کرم پودر تنها مشکلات پوستی را پنهان می کند و راه حلی برای رفع چربی پوست نیست. پوشش مداوم پوست با مواد آرایشی امکان تنفس را از پوست می گیرد و به بدتر شدن آن کمک می کند.

در هنگام خرید لوازم آرایشی به این موضوع دقت کنید که حاوی الکل نباشند زیرا باعث تحریک، قرمزی و کم آبی پوست می شوند.

چربی بیشتر پوست با استفاده از کرم ضد آفتاب

عدم استفاده از کرم های دارای SPF یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که هر کسی می تواند برای سلامت طولانی مدت پوست خود مرتکب شود. آسیب های ناشی از نور خورشید می تواند منجر به سرطان، چین و چروک، کم آبی پوست و از بین رفتن رنگدانه ها شود.

استفاده از کرم های ضدآفتاب بدون چربی گزینه مناسبی برای افراد دارای پوست چرب است.

molaadmin
ارسال دیدگاه