روتین پوست حساس

روتین مراقبتی پوست حساس

نحوه مراقبت از پوست حساس

آیا تا به حال احساس کرده اید که پوست شما به همه چیز واکنش نشان می دهد، و یا گاهی اوقات حتی بی دلیل احساس سوزش دارید؟ علت حساسیت پوست و چگونگی بروز حساسیت ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افراد دارای پوست حساس همواره به دنبال روتین مراقبتی؛ و محصولاتی هستند که باعث ایجاد حساسیت و آسیب به پوستشان نشود.

برای آشنایی با پوست حساس و همچنین بهترین محصولات برای کمک به تسکین و پیشگیری از حساسیت پوستی، ادامه مطلب را بخوانید.

پوست حساس چیست؟

اولین قدم برای شروع روتین پوستی درک نیاز ها و علائمی است که پوست در موقعیت های متفاوت از خود نشان می دهد. پوست حساس به پوست هایی اطلاق می شود که به برخی مواد مراقبت از پوست، عطر ها و موارد دیگر واکنش نشان می دهد. پوست حساس همچنین ممکن است به اصطکاک، باد و یا حتی نور خورشید نیز واکنش داشته باشد.

اگر پوست شما نیز پس از قرار گرفتن در معرض برخی شرایط یا مواد محرک؛ مستعد قرمزی، لکه‌گرفتگی یا احساس سوزش و خارش باشد، ممکن است در نوع پوستی حساس باشد. در واقع، هر کسی در هر سنی می تواند حساسیت پوست را تجربه کنید.

دلیل حساسیت پوست

پوست حساس می تواند در اثر طیفی از موارد عکس العمل های شدیدی داشته باشد. دلایل حساسیت پوست می تواند اختلال در رطوبت رسانی، سطح پایین سرامید و یا کم بودن ضخامت پوست باشد.

معمولا زنان بیشتر از مردان پوست حساس را تجربه می کنند. این در درجه اول به این دلیل است که مردان پوست ضخیم‌تری دارند و همچنین زنان اغلب از محصولات بیشتری روی پوست صورت خود استفاده می‌کنند که همین امر احتمال تماس با یک محرک را افزایش می‌دهد.

کلید حل مشکلات پوستی در شناسایی عوامل ایجاد کننده آن نهفته است. قبل استفاده از محصولات جدید؛ حتما به ترکیبات به کار رفته در آن ها توجه کنید. موادی مانند عطرها، الکل ها و رتینوئیدها می توانند سبب بروز حساسیت و واکنش های شدید در پوست های خشک و حساس شوند.

برای اطمینان مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی ساعد خود به مدت یک هفته آزمایش کرده و در صورت نداشتن حساسیت بر روی پوست صورت استفاده کنید. همچنین، تا زمانی که پوست شما دوباره متعادل شود، از امتحان محصولات جدید خودداری کنید، زیرا بیشتر در معرض تحریک قرار می گیرد.

عوامل دیگری که ممکن است باعث ایجاد پوست حساس شوند عبارتند از نوسانات هورمونی، آب و هوا، گرمایش یا تهویه مطبوع، محصولات پاک کننده و بافت لباس ها. توجه به تمامی این موارد آگاهی شما را نسبت به پوست خود بیشتر می کند تا بتوانید بهترین مراقبت ها را در روتین پوستی خود قرار دهید.

بهترین روتین پوستی برای پوست های حساس

حال که علل و علائم ایجاد حساسیت را می دانید، وقت آن است که به توصیه هایی در مورد مراقبت پوست حساس بپردازیم. توجه داشته باشید که از محصولات مراقبت از پوست ملایم استفاده کنید و هنگام خشک کردن صورت خود از یک حوله نرم و یا دستمال کمک بگیرید. تنها به پوست خود ضربه بزنید و هرگز آن را ماساژ ندهید زیرا می تواند باعث تحریک بیشتر آن شود.

6 نکته مهم برای مراقبت و درمان حساسیت پوست

خودداری از دوش های طولانی و داغ

پوست حساس اغلب به قرار گرفتن در معرض گرما واکنش منفی نشان می دهد، زیرا می تواند سد چربی پوست را بشکند. اگر پوست خود را در معرض آب داغ قرار دهید یا از صابون های زبر و خشن استفاده کنید، لایه چربی محافظت کننده بیرونی پوست از بین می رود.

مراقبت از پوست در مقابل تحریک کننده ها

یکی از بهترین راه ‌ها برای مدیریت علائم پوست حساس، آگاهی از محرک ‌های محیطی و شیوه زندگی است که باعث واکنش پوست شما می ‌شود. محرک ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اغلب شامل موارد زیر است:

  • تغییرات فصلی
  • استرس و کمبود خواب
  • آلودگی
  • کم آبی بدن
عدم استفاده از مواد شیمیایی قوی و عطر های مصنوعی

مواد شیمیایی خشن و قوی؛ و عطرهای مصنوعی دو تا از بزرگترین عوامل آسیب به لایه چربی روی پوست هستند. برای حفظ سلامت پوستتان، به دنبال محصولات مراقبت از پوست عاری از عطر و نگهدارنده ‌های پارابن باشید.

استفاده از ترکیبات تسکین دهنده

استفاده از محصولات دارای ترکیبات طبیعی مهم است؛ اما برای پوست های حساس این امر اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می کند. محصولاتی حاوی مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن آفتاب گردان، روغن زیتون، آلوئه ورا، بابونه، ویتامین E و شی باتر به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و توانایی در تقویت لایه بیرونی پوست می توانند بسیار مفید و موثر عمل کنند.

حفظ رطوبت پوست

یکی از بهترین راه ‌ها برای حفظ لایه چربی و رطوبت طبیعی پوست، مرطوب کردن آن در دو نوبت صبح و شب است. توصیه ما برای انتخاب مرطوب کننده، محصولاتی دارای اسیدهای چرب بالا (مانند کره شی، روغن جوجوبا و روغن نارگیل) و اسید هیالورونیک است که به طور موثری به آبرسانی و افزایش رطوبت پوست کمک می کنند.

استفاده از کرم های دارای SPF و ضدآفتاب های ضد حساسیت

پوست های حساس نسبت به اشعه های خورشید بسیار بیشتر واکنش نشان می دهند، بنابراین محافظت از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش ضروری است. اما پیدا کردن کرم ضدآفتابی که باعث حساسیت پوستی نشود نیز کار آسانی نیست، زیرا اکثر این کرم ها با مسدودکننده‌ های شیمیایی UV ساخته شده‌ اند که می تواند بر روی پوست خارش و یا حتی سوزش ایجاد کنند. پیشنهاد می کنیم از یک ضد آفتاب معدنی که حاوی مسدود کننده های فیزیکی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است برای محافظت در برابر اشعه های مضر UV استفاده کنید.

روتین مراقبتی پوست حساس

مرحله اول: شستشوی پوست حساس

تمامی متخصصان پوست استفاده از ژل یا کرم هایی را برای شستشو پوست حساس توصیه می کنند که بتواند آلودگی ها و ناخالصی ها را بدون ایجاد سوزش، خشکی و قرمزی از بین ببرد. برای انتخاب شوینده صورت و پاک کننده حتما به ترکیبات آن دقت کرده و در صورت نداشتن حساسیت شروع به استفاده کنید.

یکبار در روز برای پاکسازی این نوع پوست کافی است. با آب خنک بشویید و صورت را با حوله نرم و یا دستمال کاغذی به آرامی خشک کنید.

شستشوی پوست حساس

مرحله دوم: استفاده از تونر

هرگز از تونر های حاوی الکل استفاده نکنید زیرا با نفوذ به منافذ باز می توانند سبب ایجاد خارش و سوزش شده و همچنین به مرور زمان پوست را سفت و غیر قابل انعطاف کند. استفاده از تونر هایی حاوی مواد تسکین دهنده و طبیعی به بهبود التهابات و قرمزی پوست کمک بسیاری می کند.

می توانید از سرم های تقویت کننده و ضدحساسیت نیز به جای تونر استفاده کنید.

مرحله سوم: ماسک آبرسان، تقویت کننده و محافظ

برای افزایش آبرسانی بیشتر، ممکن است بخواهید یک یا دو بار در هفته از ماسک صورت آرامش بخش استفاده کنید. توصیه ما ماسک هایی حاوی ویتامین B5 است، زیرا این ویتامین به عنوان حامی پوستی شناخته شده است. ماسک را به مدت 15 دقیقه و به آرامی روی پوست خود بزنید.

مرحله چهارم: مرطوب کردن پوست صورت

برای پوست های حساس از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که علاوه بر آبرسانی؛ خاصیت خنک کنندگی نیز داشته باشند.

مرحله پنجم: کرم دور چشم

پوست ناحیه اطراف چشم در تمامی انواع پوستی؛ حساس است و محافظت از آن ضروری خواهد بود. به دنبال ترکیباتی باشید که مختص پوست حساس و بدون عطر باشد. کرم دور چشمی که حاوی ترکیبات نیاسینامید و نوروسنسین باشد می تواند از حساسیت و واکنش پذیری پوست بکاهد.

صبح و شب مقدار کمی از کرم را به کمک نوک انگشتانتان به آرامی دور چشم بزنید.

مرحله ششم: کرم ضدآفتاب

آسیب های ناشی از نور خورشید می تواند منجر به تضعیف سد پوستی و افزایش حساسیت ها شود، بنابراین محافظت روزانه در برابر آفتاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حداقل 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب به مقدار کافی استفاده کنید. سپس در صورت امکان هر 2 ساعت یکبار کرم را تمدید کنید.

توجه کنید که آخرین مرحله روتین پوستی استفاده از کرم های ضدآفتاب است. اگر می خواهید آرایش کنید نیز پس از پرایمر و یا مرطوب کننده کرم دارای SPF بزنید و سپس آرایش را آغاز کنید.

روتین ایده آل مراقبت پوست حساس بدن

برای بررسی نحوه آبرسانی به پوست حساس، مهم است که فراتر از پوست صورت فکر کنید. پوست بدن نیز می تواند مستعد خشکی و حساسیت باشد، بنابراین توصیه های زیر را برای کمک به مراقبت از پوست بدن اجرا کنید.

پاک کننده های روغنی

صابون‌ها و شوینده‌های بدن بر پایه صابون می‌توانند معطر و برای پوست‌های حساس زبر و خشن باشند. به دنبال یک شوینده روغنی برای پاکسازی باشید. روغن های پاک کننده بدن به تعادل مجدد میکروبیوم پوست بسیار کمک کننده هستند.

شستن دست ها

برای شستن دست ها از صابون های معمولی بدون عطر و فرمولاسیون ضدحساسیت استفاده کنید تا خشکی و حساسیت را به حداقل برسانید.

مرطوب کننده بدن

برای بازسازی چربی پوست حساس و خشک، یک یا دو بار در روز، از مرطوب کننده های آبرسان و التیام بخش استفاده کنید.

در آخر به این نکته توجه کنید که خواب کافی، دوری از استرس و هیجانات محیطی و همچنین یک رژیم غذایی مناسب می تواند هرچه بیشتر به سلامت، زیبایی و شادابی پوست کمک کند.

molaadmin
ارسال دیدگاه