روتین پوست معمولی و راه های مراقبت از پوست نرمال

روتین پوست معمولی

پوست معمولی چیست؟

پوستی که بیش از حد چرب یا خشک نباشد و با هیچ گونه حساسیت یا شرایط پوستی خاصی به صورت مداوم مواجه نباشد، به طور کلی به عنوان “پوست نرمال” طبقه بندی می شود. پوست معمولی دارای سطح یکنواختی از رطوبت، چربی و آبرسانی است. اما این ها به معنی عدم مراقبت از این نوع پوست نیست. حتی پوست معمولی هم نیاز به کمی مراقبت و توجه دارد.

پوست عادی نیز هنگامی که در معرض عوامل استرس زا محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی ها قرار می گیرد، می تواند چربی بیش از حد، خشکی و حتی حساسیت را تجربه کند.

عوامل ایجاد کننده پوست نرمال و طبیعی

پوست معمولی ممکن است بیشتر به ژنتیک مربوط شود. درست مانند رنگ چشم ها و یا مو. با این حال، عوامل هورمونی، استرس، قرار گرفتن در معرض بیش از حد نور خورشید و استفاده از برخی محصولات می‌توانند تعادل پوست را بر هم بزند و در نهایت منجر به تغییر در نوع پوست شود.

روتین مراقبت پوست معمولی

داشتن پوست نرمال به این معنی نیست که نیازی به روتین روزانه پوست ندارید. ممکن است علائم آسیب زایی مثل استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب یا سایر مشکلات مراقبت از پوست به دلیل تغییرات آب و هوایی فصلی، تهاجمات محیطی یا تغییرات میانسالی را مشاهده نکنید، اما با این وجود بر پوست تأثیر خود را می گذارد. بنابراین داشتن یک روتین مراقبت از پوست برای تمامی انواع پوست ها الزامی است.

بهترین راه ممکن برای مراقبت از پوست نرمال پیروی از اصول اولیه مورد نیاز هر نوع پوست، از جمله استفاده روزانه از یک پاک کننده ملایم و موثر، لایه بردار های غیر تحریک کننده AHA یا BHA، ضد آفتاب با حداقل SPF 30، مرطوب کننده ای با مواد ترمیم کننده و تسکین دهنده پوست است.

بهترین محصولات ارگانیک و طبیعی برای روتین مراقبت از پوست معمولی

محصولات طبیعی و ارگانیک زیادی وجود دارند که به شما برای مراقبت و درمان بیماری پوستی کمک بسیاری می کنند. برخی از آن ها را به راحتی می توانید در منزل پیدا کنید. به عنوان مثال، روغن نارگیل می تواند رطوبت را افزایش دهد و بلغور جو دو سر پوست تحریک شده را آرام می کند.

یکی دیگر از این مواد طبیعی که اغلب در محصولات مراقبت از پوست پیدا می کنید، روغن گل رز است که ممکن است به علائم پیری، پرپیگمانتاسیون و آکنه خفیف کمک کند.

روغن گل رز

بهترین روش مراقبت از پوست برای مردان با پوست نرمال

روتین مراقبت پوست برای هر جنسیتی بکسان است و تنها تفاوت آن در این است که بلافاصله پس از اصلاح، پوست ممکن است حساس ‌تر شود، بنابراین استفاده از یک ضد التهاب مانند اسید هیالورونیک و SPF بسیار مهم است.

مواردی که باید در روتین پوستی خود از آن ها اجتناب کنید

بزرگ ترین اشتباهی که می توانید با پوست معمولی انجام دهید این است که تعادل بین سطح چربی و آب آن را بر هم بزنید. برای حفظ این تعادل باید از مواد خشن و زبر، بسیار قوی و مرطوب کننده های سنگین دوری کنید. برای لایه برداری، حداکثر ۲ یا ۳ بار در هفته پوست را این کار را انجام دهید. حال اگر تعادل پوستی خود را از دست دادید چه باید کرد؟

به عنوان مثال، در صورتی که ناحیه ای از پوست شما دچار خشکی یا آکنه شد، به جای درمان کل ناحیه صورت، تنها آن قسمت را با محصولات مناسب درمان کنید.

روال معمول مراقبت از پوست

تقریبا تمامی انواع پوست مراحل یکسانی برای مراقبت دارند. اما نحوه استفاده و ترکیبات به کار رفته در محصولات؛ راه آن ها را از هم جدا می کند.

برای داشتن یک روتین معمولی مراقبت از پوست مراحل زیر را به شما توصیه می کنیم:

شستشوی پوست معمولی

پوست ‌های معمولی به راحتی می توانند با انواع پاک‌کننده های ژلی، کرمی یا روغن ها رابطه خوبی داشته باشند. بنابراین انتخاب های سختی پیش روی شما نخواهد بود.

محصولاتی دارای بابونه، شی باتر، روغن لیمو؛ پوست را هیدراته، روشن، لطیف و متعادل می کنند. بهترین گزینه برای شستشو پوست معمولی استفاده از شوینده های گیاهی است تا تعادل پوست خود را از دست ندهید.

استفاده از تونر

پس از شستشوی صورت، تونینگ فرآیند پاکسازی را تکمیل می کند. استفاده از اسطوخودوس در تونرها باعث ترمیم و جلوگیری از تحرکات پوستی می شود.

لایه برداری

برای لایه برداری از پوست حتما نیازی به استفاده از محصولات آماده و ترکیبات شیمیایی نیست. حتما از خواص آرد برنج زیاد شنیده اید. از آرد برنج برای پاکسازی سلول های مرده، پر شدن صورت و موارد بسیاری استفاده می شود. آرد برنج را هم به صورت تنها و هم با ترکیب کردن با موادی مثل شیر، گلاب ، ماست و ….، می توانید استفاده کنید.

لایه برداری از پوست

اگر می خواهید یک لایه بردار مناسب خریداری کنید، بهتر است به ترکیبات موجود در آن توجه کنید. اسید سالیسیلیک به آرامی لایه برداری می کند و با از بین بردن ناخالصی ها پوست را روشن و یکدست نشان می دهد. همچنین اسید لاکتیک سلول های مرده پوست را برای بهبود بیشتر بافت پوست از بین می برد.

ماسک صورت

پس از لایه برداری صورت، استفاده از ماسکی ضد حساسیت، ضد چروک و آبرسان و مرطوب کننده، کمک زیادی به حفظ تعادل و شادابی پوست شما می کند. ماسک را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پوست نگه دارید.

سرم

با افزودن یک سرم غنی از آنتی اکسیدان به روتین مراقبت روزانه خود، از پوست خود در برابر خشکی های ناشی از استرس محیطی محافظت کنید. حتی با داشتن پوست معمولی نیز ممکن است بخواهید خطوط ریز یا چین و چروک ها را به حداقل برسانید، و پوستتان را سفت کنید. این دقیقاً همان کاری است که یک سرم حاوی ویتامین E و C می تواند برای شما انجام دهد.

مرطوب کننده

همه انواع پوست ها برای نرمی، لطافت و محافظت نیاز به رطوبت دارند. مرطوب کننده ها از سد چربی طبیعی پوست حمایت کرده و در آبرسانی بهتر کمک می کنند.

کرم دور چشم

همه باید از کرم دور چشم استفاده کنند. پوست اطراف چشم ها نازک و حساس است و مراقبت از آن می تواند ظاهری متفاوت در صورت ایجاد کند. کرم های دور چشم حاوی ویتامین K برای کاهش ظاهر سیاهی دور چشم مفید است.

در صورت تمایل می توانید از ماسک دور چشم نیز استفاده کنید. انواع زیادی از ماسک زیر چشم وجود دارند که با ترکیبات متفاوت به درمان سیاهی و لک های موجود در اطراف چشم کمک می کنند.

انواع روغن پوست

استفاده از روغن صورت می تواند در مراحل مختلفی از روتین مراقبتی باشد. بسته به محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می کنید، می توان روغن پوست صورت را قبل یا بعد از مرطوب کننده ها اعمال کرد. اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید قبل از مرطوب‌کننده، از روغن‌ های صورت برای درمان پوستتان استفاده کنید، یا ممکن است بخواهید این مرحله را تا آخر باقی بگذارید تا روغن پوستی بتواند از طریق مرطوب‌کننده وارد منافذ پوست شما شود.

روغن پوست معمولی

همچنین در صورت تمایل می توانید روغن خود را با مرطوب کننده مخلوط کنید. که در این صورت توصیه می کنیم برای آن که چربی بیش از حدی را بر روی پوست معمولی خود احساس نکنید مقدار آن ها را تا حدی کمتر کنید. روغن های پوستی ظاهر پوست شما را احیا کردخ و به جوان سازی و تولید کلاژن کمک می کنند.

در صورتی که پس از انجام تمامی مراحل روتین خود، قصد خارج شدن از منزل را دارید؛ حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

molaadmin
ارسال دیدگاه